ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

«Քաղաքում չի մնացել նման լավ շենք, որ ինչ-որ մեկի սեփականությունը չէ և կազինո կամ ռեստորան չէ»

«Քաղաքում չի մնացել նման լավ շենք, որ ինչ-որ մեկի սեփականությունը չէ և կազինո կամ ռեստորան չէ»
29.11.2013 | 11:42

Հայաստանի գրողների և կոմպոզիտորների միությունների համագումարների շուրջ բարձրացված աղմուկը գրեթե մարել է: Ճարտարապետներն ու թատերական գործիչները նույնպես հրավիրեցին համագումար, անհամեմատ անաղմուկ, բարձրացնելով մայրաքաղաքում, մարզերում և հենց միություններում առկա խնդիրները: Տարեվերջին համագումար է հրավիրելու նաև նկարիչների միությունը: Նկարիչների միության նախագահ ԿԱՐԵՆ ԱՂԱՄՅԱՆԻ հետ մեր զրույցը սպասվող համագումարի, նկարիչների միության գործելաոճի, դրական և բացասական փոփոխությունների, նաև սպասվող նորությունների մասին է:

-Պարոն Աղամյան, ստեղծագործական միությունների գործունեությունը, ընտրական եռուզեռը, ստեղծագործական և այլ վեճերը, ըստ Ձեզ, իսկապե՞ս այդքան մտահոգում են հանրությանը, թե՞ այդ ամենն ընկալվում է իբրև շոու:
-Ես հիմա Ձեզ եմ հարց տալիս` արդյո՞ք հետաքրքիր է, որ մատուցում եք հանրությանն այդ իրարանցումը: Եթե համարում եք հետաքրքիր, մատուցում եք: Ինձ թվում է, հանրությանն այդքան էլ հետաքրքիր չէ:
-Այսինքն, մտահոգության մասին խոսք լինել չի կարող, մարդիկ հետաքրքրված չեն գրողի, կոմպոզիտորի, նկարչի ստեղծածով:
-Շատ ճիշտ եք ասում, հետաքրքրված չեն գրողի, նկարչի ստեղծածով, ավելի շատ հետաքրքրվում են` սա ինչ ասաց, նա ինչ պատասխանեց, կի՞րթ, թե՞ անկիրթ պահեց իրեն: Եթե սա է մեր հասարակությանը հետաքրքրող շարժիչ ուժը, ես ափսոսում եմ:
-Գրողների միության համագումարն արտահերթ էր, կոմպոզիտորներինը համարվում էր ուշացած: Ե՞րբ է հրավիրվելու նկարիչների միության հերթական համագումարը:
-Ըստ վարչության որոշման` համագումարը կլինի այս տարի: Թե որ օրը, երբ, դժվարանում եմ ասել, քանի որ չունենք համապատասխան դահլիճ: Նկարիչների միության անդամները, ըստ ցուցակի, 1000-ից ավելի են, Հայաստանում են նրանցից մոտ 700-ը: Ամենամեծ միությունն ենք մենք: Այնպես որ, մեզ հարկավոր է առնվազն 700-հոգանոց դահլիճ: Դրանք այսօրվա գործող թատրոններն են, որոնք, ըստ երևույթին, վարձ կպահանջեն: Տեսնենք, թե ինչպես ենք խնդիրը լուծելու:
-Օրակարգում ի՞նչ հարցեր են լինելու:
-Օրակարգը կհաստատի համագումարը: Կարող եմ ասել, որ անպայման կլինի իմ զեկույցը` անցած ժամանակահատվածի վերաբերյալ, կլինի վերստուգիչ հանձնաժողովի զեկույցը, ֆինանսական զեկույց, անկասկած կլինեն ելույթներ և, տեսնենք, ինչպես կընթանա:
-Համագումարի նախօրեին կրքեր չե՞ն բորբոքվում:
-Ի դժբախտություն հանրությանը` առայժմ ոչ: Շատ եմ ափսոսում, որովհետև թեմա չի լինի գրելու:
-Ամեն դեպքում, կլինեն ընդդիմադիրներ: Դեռևս չե՞ն բարձրաձայնվում կարծիքներ, դժգոհություններ:
-Առայժմ` ոչ, կան սովորական փսփսոցներ, ասեկոսեներ, ոչ օբյեկտիվ կարծիքներ: Ես աշխատել եմ, իսկ ով աշխատում է, նաև սխալներ է թույլ տալիս: Անկասկած, ես սխալներ թույլ տվել եմ: Ինքս ինձ վերլուծելով` տեսնում եմ, որ այս բանը կարելի էր անել այլ կերպ, կամ այս բանը պետք է արվեր, չարվեց: Դա բնական պրոցես է, չեմ կարծում, թե կլինեն մարդիկ, որ կգտնեն շատ ուրիշ թերացումներ: Շատ ուրախ կլինեմ լսելու այդ բոլոր կարծիքները:
-Նկարիչների միությունը նախագահի այլ թեկնածու ունի՞:
-Ես դեռ լուր չունեմ, անկասկած, կլինի:
-Պարոն Աղամյան, մի կողմից էլ` արդյո՞ք հնարավոր է, որ ստեղծագործող մարդիկ հաշտ ու խաղաղ ապրեն:
-Իհարկե հնարավոր է, ստեղծագործող մարդիկ պետք է հաշտ ու խաղաղ ապրեն: Եթե հաշտ ու խաղաղ չեն ապրում, ուրեմն ինչ-որ մի բան խանգարում է իրենց ստեղծագործական կյանքին: Իսկ Հայաստանում ստեղծագործական կյանքն այնքան մեծ դժվարություններով է ընթանում, որ, իհարկե, նման դաշտում կլինեն իրարամերժ կարծիքներ, դժգոհություններ, խնդիրներ: Բայց հիմնական, բուն պատճառը ոչ թե մարդկային գործոնն է ¥սա էլ, իհարկե, կա¤, այլ այն, որ առհասարակ ստեղծագործական կյանքը Հայաստանում շատ խղճուկ, շատ անարդար վիճակում է: Եվ սրանից է բխում մնացած ամեն ինչը, որ թողած ստեղծագործական ձգտումները, մտածում են, մեղմ ասած, ուրիշ ուղղությամբ:
-Կարո՞ղ ենք ասել, որ այս համատեքստում է տուժում Հայաստանում ստեղծագործական միությունների համբավը: Գաղտնիք չէ, որ դրանք շատ են քարկոծվում:
-Այս համատեքստում տուժում են նույնպես, բայց իմ վերլուծությամբ` դրանք ընդամենը պատվերներ են: Ովքե՞ր են քարկոծում ստեղծագործական միությունները, կասե՞ք ինձ: Կարո՞ղ եք հստակ կառույց, անուն նշել: Հանրության կողմից որևէ հարձակում չկա, ԶԼՄ-ների կողմից կա: Ստացվում է` լրատվամիջոցները հատուկ դաշտ են պատրաստում հանրության համար: Նպատակը մեկն է, որ միությունների կյանքն ավելի դժվարանա, վերջում էլ` ավարտվի: Օրինակ, Հայաստանում փակվել են հարյուրավոր գրադարաններ, ոչ ոք սրա մասին չի խոսում, ոչ ոք չի ասում, որ նկարիչների միությունը պետբյուջեից որևէ ֆինանսավորում չի ստանում, և հանրությունը իրավունք չունի ասելու` դուք պետք եք, թե պետք չեք:
-Միությունները հաճախ որակվում են իբրև կոմունիստական շրջանից մնացած կառույցներ, որոնք գործում են հնացած գործելաոճով կամ առհասարակ չեն գործում:
-Ամբողջ աշխարհում կան գրանցված ստեղծագործական միություններ: Խոսեմ մեր մասին. նկարիչների միությունը եվրոպական, ինչպես նաև նկարիչների համաշխարհային միության անդամ է: Եվրոպական նկարիչների միության նախագահն ընտրվում է 4-5 տարով: 7-8 տարի առաջ ընտրվել էր Թուրքիայի նկարիչների միության նախագահը, մինչ այդ Գերմանիայի նկարիչների միության նախագահն էր: Սա համաշխարհային պրոցես է, մենք ի՞նչ է, դրանի՞ց էլ դուրս գանք: Առանց այն էլ չենք կարողանում լիարժեք մասնակցել այդ պրոցեսներին, քանի որ չունենք համապատասխան գումարներ: Ես մասնակցել եմ նկարիչների միության համաժողովին, որը տեղի ունեցավ Պեկինում` 2006-ին, ամբողջ աշխարհի նկարիչների միության նախագահներն այնտեղ էին, ու կարողացա գնալ միայն այն պատճառով, որ Չինաստանն ինքը հրավիրեց` իր միջոցներով: Հարյուրավոր խնդիրներ են լուծվում, հարյուրավոր միջոցառումներ են անցկացվում, որոնցից մենք, դժբախտաբար, դուրս ենք մնում:
-Խորհրդային տարիներին մեր նկարիչները, քանդակագործները գործուղվել են տարբեր երկրներ, պատվերներ են կատարել ու վերադարձել հայրենիք: Հիմա ինչպե՞ս է ապահովվում կապը դրսի հետ, առհասարակ, պատվերներ ստանո՞ւմ է նկարիչը:
-Այդ տարիների նկարիչների միության անդամն արդեն ապահովված անձ էր: Անդամությունը համարվում էր նաև աշխատանքային փորձ` ստաժ, և հետո նկարիչները թոշակ էին ստանում: Հիմա այդպես չէ, շատ տխուր վիճակ է, մարդը ստեղծագործող է, ոչ մի ուրիշ տեղ չի աշխատում, իրեն չեն համարում աշխատող: Ամեն օր ես այդ ցավը լսում եմ նկարիչներից, բայց ի՞նչ կարող եմ անել: Նկարիչների միության անդամը խորհրդային տարիներին ստանում էր պատվերներ պետության կողմից` նկարիչների միության միջոցով: Նրան պարտավոր էին ծանրաբեռնել այնքան, որ տարեկան ունենար 7 հազար ռուբլի գումար: Դրանից բացի, մի քանի նկար տարվա ընթացքում, այսպես թե այնպես, վաճառում էր, նկարիչների միությունն իր հերթին կազմակերպում էր հանրապետական 1-2 ցուցահանդես, որի ժամանակ գրեթե բոլոր գործերը գնում էր մշակույթի նախարարությունը և այլն: Հասկանո՞ւմ եք` ինչ փառահեղ կյանքով էր ապրում նկարիչը, դրա համար էլ ունեցանք այնպիսի մեծություններ, ինչպիսիք էին Սարյանը, Քոչարը, Մինասը: Հիմա այդ դաշտը չկա:
-Իսկ ի՞նչ դաշտ կա հիմա: Ի՞նչ հնարավորություններ ունի նկարիչների միությունը:
-Չկա որևէ դաշտ: Միությունը գոնե ունի այս շենքը և այս շենքի մի քանի սենյակների վարձակալման գումարով կարողանում է գոյատևել: Եթե դրությունը Հայաստանում ավելի վատանա, վարձակալները թողնեն-գնան, մեր միությունը կփակվի: Մեր ունեցվածքի 80 տոկոսը, մինչ իմ պաշտոնավարելը, վաճառվել է: Եթե մեր բոլոր տարածքները պահպանված լինեին, դրա կեսը տայինք վարձակալման, կունենայինք ամսական մոտավորապես 100-120 հազար դոլար եկամուտ, այսօր ունեք 2-3 հազար դոլար` մեր բոլոր ծախսերը փակելու, այս շենքը պահելու, աշխատավարձ վճարելու համար և այլն: Մենք շատ բան ենք կորցրել:
-Ի՞նչ քայլեր են ձեռնարկվում ստեղծագործական միությունների վիճակը քիչ թե շատ բարելավելու ուղղությամբ:
-Որոշել ենք ստեղծել ստեղծագործական միությունների նախագահների խորհուրդ, հենց այսօր ինձ ընտրեցին այդ խորհրդի նախագահ` մեկ տարով, պայմանական, իհարկե: Բոլորիս կարծիքը հետևյալն է. ստեղծագործական միությունների դեմ պատվիրված հարձակումների նպատակն այն է, որ այս շենքերին տիրանան: Քաղաքում չի մնացել նման լավ շենք, որ ինչ-որ մեկի սեփականությունը չէ և կազինո կամ ռեստորան չէ:
-Իրատեսակա՞ն են այդ նկրտումները:
-Ես չգիտեմ, եթե հանրությանը համոզեն, որ մենք ավելորդ ենք, մեզ ճնշեն, և մենք չկարողանանք գոյատևել, կլուծարվենք, շենքերը կդառնան պետական: Պետությունը աճուրդով կվաճառի: Ես մի հոդված հիշեցի, վերնագրված էր այսպես` «Լացուկոծը կդադարի միայն այն ժամանակ, երբ ընդունենք օրենք ազգայնացման մասին», այսինքն, պետությունը կարող է այս շենքն ազգայնացնելու որոշում ընդունել: Լրատվական միջոցների` հասարակությանը ներկայացրած մի օրինակ նշեցի, հարյուրավոր նման օրինակներ կան:
-Պարոն Աղամյան, նշված խնդիրների բովում ինչպե՞ս է ներկայացվում մերօրյա նկարիչը:
-Ցուցահանդեսներով: Նկարչի ամենամեծ երազանքը միշտ եղել է ցուցադրվելը: Մենք տարեկան մոտ 50-60 ցուցահանդես ենք ունենում: Դա մեծ թիվ է, և շատ ծանր աշխատանք է: Նույնիսկ նշածս փառահեղ ժամանակներում մոտ 30 ցուցահանդես էր կազմակերպվում: Փաստորեն, այսօր ավելի շատ ենք աշխատում:
-Ցուցահանդես-վաճառքները հնարավոր համարո՞ւմ եք:
-Մենք ոչ առևտրային կազմակերպություն ենք, իրավունք չունենք առևտուր անելու, բայց եթե մեկը նկարչի գործը ուզենա ձեռք բերել, իհարկե, կարող է գնել նկարչից: Բայց վաճառք չկա, որովհետև գնորդ չկա: Հասարակությունն այնքան փող չունի, որ փող տա արվեստի գործին: Հասկացող մարդիկ հազիվ են իրենց գլուխը պահում, իսկ չհասկացողի համար` արվեստ կա, թե չկա, կարևոր չէ:
-Ձեր խոսքից հասկացա, որ փոխայցերի մասին խոսք չի կարող լինել: Բայց մեր նկարիչները դրսում ներկայանում են:
-Փոխայցերի մասին խոսք չի կարող լինել: Ես էլ տասնյակ ցուցահանդեսներ եմ ունեցել Ֆրանսիայում, Գերմանիայում, Կորեայում, Չինաստանում, բայց` անձնական միջոցներով, տեղի պատկերասրահների հրավերով և այլն: Վերջին տարիներին չեմ էլ հասցնում գնալ: Դրսում շուկա կա: Դրսի ցուցահանդեսի ժամանակ գուցե գնվի նկարը: Բայց վերցնենք Մոսկվայի օրինակը, որն ավելի մոտ է թվում: Մոսկվայի նկարիչների կենտրոնական տան միայն ցուցասրահները 20 հազար քմ են, եթե ուզում ես ցուցահանդես անել, կարող ես, բայց պետք է վճարես: Մեկ գծամետրն արժե 200-300 եվրո` ինն օրվա համար: Այսինքն, տասը գործ ներկայացնելու համար առնվազն 2000-3000 եվրո պետք է վճարես, արդյունք էլ կլինի, թե ոչ, ոչ ոք չգիտի:
-Միության գործունեությանը վերադառնանք: Ի՞նչ խնդիրներ եք հաղթահարել Ձեր պաշտոնավարման տարիներին, և որո՞նք են այն խնդիրները, որ այդպես էլ չեն հաղթահարվել:
-Մի խնդիր կա, որ հաղթահարվել է, շատ տարօրինակ խնդիր է. Հայաստանի նկարիչներն իրենց գործերն անգամ արտահանելու կամ իրենց հետ այլ երկիր տանելու համար պետք է թույլտվություն ստանային, գումար մուծեին: Աշխարհում նման բան չկա: Մեծ դժվարություններով, 6-7 տարի պայքարելուց հետո, իմ ջանքերով, հաղթահարել ենք: Հիմա, այսպես ասած, քաղաքակիրթ օրենքով ենք գործում, նկարիչը կարող է իր ստեղծագործությունը վերցնել, գնալ արտասահմանում ցուցահանդես անել: Սա մեծ ձեռքբերում է: Չենք կարողանում հաղթահարել արվեստանոցների գույքահարկը նվազեցնելու հարցը: Հաջորդ չհաղթահարված խնդիրը բոլոր միություններին է վերաբերում. դա ստեղծագործական միությունների մասին օրենքի բացակայությունն է մեր երկրում: Մեկ օրինակ բերեմ. Էստոնիան ունի օրենք նկարիչների միության մասին, ոչ թե` ստեղծագործական միությունների: Որովհետև հասկանում են, որ ամեն միություն ունի իր առանձնահատկությունը: Մեր Ազգային ժողովը Եվրոպայի թելադրանքով` գենդերի մասին մեր ազգին վնասող օրենքն ընդունում է, իսկ մեր մշակույթին աջակցող օրենքը, որի մասին տասը տարի է` խոսում ենք, ուրիշ երկրների օրինակն ենք բերում, չի ընդունում: Վերջին տեղեկություններով` այդ օրենքի նախագծերից մեկը մտել է ԱԺ-ի մեծ օրակարգ: Սա շատ լավ լուր է մեզ համար:
-Պարոն Աղամյան, ի՞նչ կասեք գեղարվեստի կոմբինատի մասին, գործո՞ւմ է արդյոք, ի՞նչ գործառույթ է իրականացնում: Ես առիթ ունեցել եմ այնտեղ լինելու, տարածքն անբարվոք վիճակում էր, նոր-նոր աղբակույտերից էին ազատում:
-Երբ ես դարձա միության նախագահ, այդ տարածքը չուներ սեփականության հավաստագիր, կարելի է ասել, օդի մեջ կախված էր: Անցյալ տարի միայն կարողացանք օրինականացնել: Հիմա դա նկարիչների միության սեփականությունն է: Կարգի է բերվել, բայց նաև շատ ծանր վիճակում է, քանի որ պատվերներ չկան, և տարածքը պահելը դժվար է:
-Որքան ինձ հայտնի է, կոմբինատում պետք է վերանորոգվեին մայրաքաղաքի վնասված հուշարձանները:
-Մենք էլ էինք այդպես կարծում, բայց ոչ ոք մեզ չդիմեց այդ հարցով:
-Անգործությա՞ն է մատնված կոմբինատը:
-Որոշ պատվերներ լինում են, սակայն կոմբինատն օգտագործում է իր հնարավորությունների 5-10 տոկոսը: Այդ տարածքում նաև արվեստանոցներ ենք բացել, տրամադրում ենք միության երիտասարդ նկարիչներին:
-Հանրային կարծիք է ձևավորվել, որ ստեղծագործական միությունների նախագահները, ովքեր երկար են պաշտոնավարում, կապ ունեն գործող իշխանությունների հետ: Ի՞նչ կասեք այս մասին:
-Ոչ մի ապացույց չկա այդ ենթադրություններին և չի կարող լինել, քանի որ պետությունից ոչինչ չենք ստանում` ո՛չ աշխատավարձ, ո՛չ աջակցություն: Ես ուրախ կլինեի, եթե պետության, այսինքն` մշակույթի նախարարության հետ համագործակցության եզրեր ունենայինք` որ իրենք մեզ պատվերներ տային: Մենք ինքնուրույն ենք գործում, ոչ մեկին պարտական չենք, ոչ մեկից կախվածություն չունենք:
-Մեր քաղաքը, ըստ Ձեզ, ներսի՞ց, թե՞ դրսից բարեփոխվելու կարիք ունի:
-Իմ կարծիքով` երկուսն էլ ունեն շտկվելու կարիք, ինձ բոլորովին չեն գոհացնում քաղաքաշինական այն հիմունքները, որոնցով զարգանում է Հայաստանը, մանավանդ` Երևանը:
-Իսկ ներքի՞ն խնդիրները, մեր իրականությունն ու ժամանա՞կը:
-Քաղաքակա՞ն հարց եք տալիս. միության կանոնադրության մեջ հստակ ասվում է, որ մենք իրավունք չունենք զբաղվելու քաղաքական հարցերով կամ հարելու այս կամ այն քաղաքական ուժին: Այսինքն, որպես նկարիչների միության նախագահ, չեզոք եմ այս հարցում: Բայց ես նաև քաղաքացի եմ, մտավորական: Ես ունեմ իմ հստակ դիրքորոշումը, իմ խոսքը միշտ հնչել է ու կհնչի:
-Ի՞նչ կասեք Ձեր ստեղծագործական գործունեության, ծրագրերի մասին:
-Հոկտեմբերին վերջին գործս ներկայացրել եմ հանրապետական ցուցահանդեսին: Ամեն օր արվեստանոցում եմ, աշխատանքից հետո շտապում եմ այնտեղ` իմ երկրորդ աշխատանքին կամ առաջին, չգիտեմ:


Զրույցը`
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1606

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ